Mijn laatste auto was een Toyota Auris hybride met automatische versnellingsbak. Hij gebruikt een CVT-transmissie die erg soepel rijdt. Het was mijn eerste automaat na 10 jaar handgeschakeld en ik was er erg blij mee.
Vorige week kocht ik een automatische Cactus en hoewel ik van de auto hou, heb ik gemerkt dat de automatische versnellingsbak te wensen overlaat in vergelijking met de Auris. Het belangrijkste is dat de auto graag schokt bij het schakelen en soms, bij het wegrijden bij een kruising of rotonde, trap ik het pedaal in en kan het een paar seconden duren voordat hij daadwerkelijk reageert. Het andere probleem dat ik heb, is dat hij ook graag schokt bij langzaam rijden of proberen vooruit te komen in langzaam verkeer of bij het parkeren of wat dan ook.
In de Auris kon ik bij het stoppen/starten op een helling het gaspedaal iets ingedrukt houden en bleef de auto heel mooi op zijn plaats staan en afgezien van echt steile hellingen zou de auto vrijwel nooit achteruit rollen. De Cactus voelt echter meer als een handgeschakelde auto op hellingen, hoewel ik begrijp dat de automatische versnellingsbak in feite een handgeschakelde auto is die de auto zelf schakelt, wat waarschijnlijk de reden is,
Ik heb mijn rijgedrag bij het accelereren aangepast, zodat het schokken bij het schakelen veel minder vaak voorkomt dan in het begin, maar ik vind de andere problemen nog steeds een beetje vervelend.
Hoe hebben andere Cactus-rijders dit ervaren? Zijn dit dingen waar ik uiteindelijk aan zal wennen? Of ga ik me ergeren zolang ik de auto heb?
Vorige week kocht ik een automatische Cactus en hoewel ik van de auto hou, heb ik gemerkt dat de automatische versnellingsbak te wensen overlaat in vergelijking met de Auris. Het belangrijkste is dat de auto graag schokt bij het schakelen en soms, bij het wegrijden bij een kruising of rotonde, trap ik het pedaal in en kan het een paar seconden duren voordat hij daadwerkelijk reageert. Het andere probleem dat ik heb, is dat hij ook graag schokt bij langzaam rijden of proberen vooruit te komen in langzaam verkeer of bij het parkeren of wat dan ook.
In de Auris kon ik bij het stoppen/starten op een helling het gaspedaal iets ingedrukt houden en bleef de auto heel mooi op zijn plaats staan en afgezien van echt steile hellingen zou de auto vrijwel nooit achteruit rollen. De Cactus voelt echter meer als een handgeschakelde auto op hellingen, hoewel ik begrijp dat de automatische versnellingsbak in feite een handgeschakelde auto is die de auto zelf schakelt, wat waarschijnlijk de reden is,
Ik heb mijn rijgedrag bij het accelereren aangepast, zodat het schokken bij het schakelen veel minder vaak voorkomt dan in het begin, maar ik vind de andere problemen nog steeds een beetje vervelend.
Hoe hebben andere Cactus-rijders dit ervaren? Zijn dit dingen waar ik uiteindelijk aan zal wennen? Of ga ik me ergeren zolang ik de auto heb?