Citroen C4 Cactus Crossover Forum banner

Wennen aan een automatische Cactus?

21K views 23 replies 15 participants last post by  CactiBhoy  
#1 ·
Mijn laatste auto was een Toyota Auris hybride met automatische versnellingsbak. Hij gebruikt een CVT-transmissie die erg soepel rijdt. Het was mijn eerste automaat na 10 jaar handgeschakeld en ik was er erg blij mee.

Vorige week kocht ik een automatische Cactus en hoewel ik van de auto hou, heb ik gemerkt dat de automatische versnellingsbak te wensen overlaat in vergelijking met de Auris. Het belangrijkste is dat de auto graag schokt bij het schakelen en soms, bij het wegrijden bij een kruising of rotonde, trap ik het pedaal in en kan het een paar seconden duren voordat hij daadwerkelijk reageert. Het andere probleem dat ik heb, is dat hij ook graag schokt bij langzaam rijden of proberen vooruit te komen in langzaam verkeer of bij het parkeren of wat dan ook.

In de Auris kon ik bij het stoppen/starten op een helling het gaspedaal iets ingedrukt houden en bleef de auto heel mooi op zijn plaats staan en afgezien van echt steile hellingen zou de auto vrijwel nooit achteruit rollen. De Cactus voelt echter meer als een handgeschakelde auto op hellingen, hoewel ik begrijp dat de automatische versnellingsbak in feite een handgeschakelde auto is die de auto zelf schakelt, wat waarschijnlijk de reden is,

Ik heb mijn rijgedrag bij het accelereren aangepast, zodat het schokken bij het schakelen veel minder vaak voorkomt dan in het begin, maar ik vind de andere problemen nog steeds een beetje vervelend.

Hoe hebben andere Cactus-rijders dit ervaren? Zijn dit dingen waar ik uiteindelijk aan zal wennen? Of ga ik me ergeren zolang ik de auto heb?

#2 ·
Ik ga donderdag de nieuwe Cactus automaat testen. Toen ik belde om de verkoper ernaar te vragen, vroeg ik of het een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak was. De man zei nee, de originele Cactus had een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak, waarvan hij toegaf 'vrij waardeloos en erg schokkerig' was. Maar de nieuwe auto heeft een echte DSG-automaat. Niet veel troost voor u, dat weet ik, maar het klinkt alsof Citroën zich bewust was van hoe slecht de oude 'automaat' was en het nu heeft veranderd.

#3 ·
biffynoop said:
...hoewel ik het waardeer dat de automatische versnellingsbak in feite een handgeschakelde versnellingsbak is die de auto zelf schakelt, wat waarschijnlijk de reden is,
Dit is precies de reden waarom, in combinatie met de niet geheel betrouwbare heuvel-houderfunctie - de ECG beperkingen heeft omdat het in feite een geautomatiseerde koppeling in een handgeschakelde versnellingsbak is. In auto's met een elektronische handrem werkt het goed, maar in auto's met een handmatige handrem die afhankelijk zijn van de bestuurder om iets in evenwicht te brengen dat ze eigenlijk niet kunnen voelen, is het een zwakte.

#4 ·
CactusBob said:
Maar de nieuwe auto heeft een echte DSG-automaat.
Dat is een contradictio in terminis, want een 'DSG'-versnellingsbak is geen echte automaat, maar werkt volgens het principe van koppelingen (twee om precies te zijn) in plaats van een koppelomvormer, dus het is ook een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak, zij het een die complexer is dan de ETG/EGS die PSA gebruikt.

Het is ook niet correct als dat is wat de verkoper je vertelde, want de EAT6- en EAT8-versnellingsbakken zijn echte automaten, het zijn geen 'DSG'-versnellingsbakken met dubbele koppeling.

Ik denk dat ETG veel onterechte kritiek krijgt - oké, het is niet perfect, maar het biedt een automatische optie op kleinere motoren omdat het geen koppel, vermogen of zuinigheid opslokt zoals een traditionele automaat, dus het werkt op motoren zoals de 82 pk 1.2 op een manier die een echte automaat nooit zou doen.

Natuurlijk gaat de technologie verder, en daarom wordt de EAT6 geleidelijk ingevoerd, omdat deze ook geen vermogen en zuinigheid meer opslokt, maar net als een traditionele automaat is hij niet goedkoop - kijk hoeveel extra hij kost ten opzichte van de handgeschakelde versnellingsbak in vergelijking met de ETG, een behoorlijke meerprijs, vooral in kleinere auto's.

#5 ·
Eerlijk gezegd, het artikel van WHAT CAR? https://www.whatcar.com/news/which-type-of-automatic-gearbox-should-i-buy/ classificeert de EAT verkeerd (Wat weten ze nou, Jon Snow?). Maar wat betreft het nut van de ETG op auto's met minder vermogen, denk ik dat FrankBullitt gelijk heeft: ik heb in een 82ETG gereden en vond het prima als je er rustig mee rijdt.

Maar wat me wel irriteert, is dat sommige recente recensenten van de Series 2 Cactus, wanneer ze de optie met automatische versnellingsbak noemen, soms hebben verwezen naar de kenmerken die biffynoop beschrijft. Ik vermoed dat ze de nieuwste auto met automatische versnellingsbak niet echt hebben gereden. Ik heb een late Series 1 2017 ex-demo 110EAT6 die meer gemeen zou moeten hebben met de nieuwe auto. Hij is meer dan voldoende snel: er is geen aarzeling bij het optrekken en de versnellingsbak is slechts heel af en toe een beetje schokkerig bij lage snelheden. Het kan een echte go-cart met twee pedalen in de stad zijn en ik moet de cruise control gebruiken op een lege snelweg om te voorkomen dat ik per ongeluk sneller ga dan ik van plan ben.

Om andere trending topics van de Cactus te noemen: ik mis geen toerenteller - er is meer dan genoeg vermogen en koppel en de kickdown is zo snel, indien nodig, dat de auto in elke omstandigheid feilloos reageert, hoewel uiteraard binnen zijn verwachte bereik. De enige keer dat ik de handmatige override heb gebruikt, is om te voorkomen dat hij tussen de 5e en 6e versnelling gaat jagen op een lange, snelle helling.

Op een rit naar Manchester gaven 140 kg (totaal) aan bestuurder en voorpassagier plus 40 kg aan koffers in de kofferbak een merkbare extra stabiliteit ten opzichte van alleen mij in de auto. Een soort omgekeerde Hillman Imp.

Tot slot, en ik stel me open voor interessante commentaren, vind ik de C4 Cactus 110EAT6 een intrigerende kruising tussen een 2CV6 (ik had er drie tussen 1985 en 1994) en een C6 2.7 HDi (een van 2009 tot 2016). Als hij maar CarPlay en verwarmde stoelen had...

Dit is mijn eerste bericht, dus mijn excuses als de handtekening niet is zoals bedoeld.

#6 ·
Gelukkig voor mij heb ik mijn tanden gezet in het besturen van een C4 Picasso Hdi met hetzelfde type 6-traps automatische/handgeschakelde versnellingsbak. Ik heb snel geleerd hoe ik de upshift-paddle moet gebruiken, om terug te schakelen liet ik de auto altijd beslissen. Ik heb vele jaren en 250.000 mijl plezierig gereden en ben verheugd te kunnen zeggen dat mijn Cactus dezelfde configuratie heeft en even goed werkt. Ik weet niet waar alle drukte over gaat. Het was een simpele kwestie van het begrijpen en leren gebruiken van de machine.
Groeten aan allen van mijn volledig zwarte hdi Cactus

#7 ·
Ik ben misschien ouderwets, maar ik geef de voorkeur aan de oude automatische versnellingsbakken met koppelomvormer, ze deden hun werk behoorlijk goed. Jaren geleden had ik een Renault 11 automaat met slechts 3 versnellingen, maar die gaf nooit problemen en reed lekker soepel. De andere automaat die ik bezat was een ex-Londense taxi genaamd Fairway met een Nissan-motor en een zeer soepele automatische versnellingsbak met koppelomvormer. Zoals alle Londense taxi's had hij een enorme kilometerstand, maar hij reed erg soepel. Ik ben net de automatische Cactus aan het testen, omdat automaten veel gemakkelijker te besturen zijn en ik denk dat mijn volgende auto waarschijnlijk een automaat zal zijn. Ik geloof dat sommige nieuwe auto's nog steeds automatische versnellingsbakken met koppelomvormer hebben.

#12 ·
Heb net een brochure ontvangen voor de nieuwe Cactus, terwijl de bestaande Cactus (handgeschakeld, benzine) in onderhoud is, omdat ik geĂŻnteresseerd zou kunnen zijn in een automaat. In het oude ETG-model (benzine) was het brandstofverbruik gelijk aan of iets hoger dan dat van de handgeschakelde versie. In een retrograde stap is het brandstofverbruik met de EAT6-automaat bijna 10% hoger dan dat van de equivalente handgeschakelde versie. Koppelomvormers zijn gewoon niet zo zuinig als koppelingen, handgeschakeld of automatisch!

#13 ·
Blij dat ik dit forum heb gevonden. Ik heb een maand geleden een automatische Citroen Cactus 1.2 uit 2015 gekocht en vind hem schokkerig. Wanneer ik ongeveer 27 km/u, 55 km/u en 70 km/u bereik, vertraagt de auto een seconde voordat hij weer optrekt. Irritant als de hel als je wegrijdt bij stoplichten of snelheid wilt maken op een oprit naar een drukke snelweg. Gevaarlijk zelfs, en ik rijd er mijn 2-jarige zoon in rond. Ook erg schokkerig als je gewoon vooruit rijdt in de D-stand zonder het gaspedaal aan te raken. Ik vroeg me af waarom een automatische auto flippers zou hebben om van versnelling te wisselen. Is het niet de bedoeling van een automatische auto dat je je geen zorgen hoeft te maken over handmatig schakelen?

#14 ·
Alle automaten 'kruipen' vooruit in de 'D'rive-positie. De EAT6-versnellingsbak heeft een (semi-)handmatige modus, waarvoor de paddles dienen - sommige mensen kiezen graag de versnelling, maar willen geen last hebben van een koppeling, vandaar de paddles.

Ik weet niet zeker waarom je een vermogensvertraging zou moeten hebben bij het schakelen, maar dat suggereert dat de versnellingsbak mogelijk aandacht nodig heeft...

#15 ·
Bedankt voor de reactie. Ja, ik begrijp dat alle automaten kruipen, ik heb leren rijden in een automatische BMW. Ik heb net gelezen dat de EAT6 in 2016 is stopgezet, waarbij sommige gebruikers dezelfde problemen noemen als ik heb met de korte, irritante pauze voordat hij weer opschakelt. Dit is goed, dus ik weet dat het niet alleen de auto is die ik tweedehands heb gekocht die dit doet. De auto kwam onlangs terug van de officiële Citroën-garage hier in Nederland, omdat ik de veiligheid ervan wilde controleren, aangezien ik hem van een nogal dubieus figuur had gekocht - Ze zeiden dat het goed was, maar ze vonden een probleem met de startriem, dus die is vervangen. Ik zal de flippers testen als ik later rijd.

#16 ·
Klanten die vaststelden dat ze een zelfschakelaar hadden, kregen de robotgestuurde handgeschakelde versnellingsbak ETG6 van Citroen, die in 2016 werd stopgezet. Zoals veel eenheden van dit type was hij extreem schokkerig, met een irritante pauze tussen de versnellingswisselingen die de voortgang belemmerde. De eenvoudige lay-out met drie knoppen maakte wat opbergruimte vrij in de cabine, maar Citroen gebruikte dat om een ​​frietige handrem in vliegtuigstijl te introduceren.

#17 ·
"Klanten die vaststelden dat ze een zelfschakelaar hadden, werden opgezadeld met Citroen’s gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak, genaamd ETG6, die in 2016 werd stopgezet. Zoals veel eenheden van dit type was hij extreem schokkerig, met een irritante pauze tussen de versnellingswisselingen die de voortgang belemmerde. De eenvoudige lay-out met drie knoppen maakte wat opbergruimte vrij in de cabine, maar Citroen gebruikte dat om een ​​frietachtige handrem in vliegtuigstijl te introduceren."
De OP heeft de EAT6, die volledig automatisch is, geloof ik.

#20 ·
Onze automaat is meestal oké.

In de stad op het vlakke is het geweldig. Je hoeft niet van versnelling te wisselen, gewoon de goede kant op wijzen! Buiten de stad, tot 40 mph, kan hij ook te lang in de 3e en 4e versnelling blijven. Tussen 40 mph en 60 tot 65 mph is het een beetje wisselvallig, meestal blijft hij één versnelling lager dan ik zou kiezen.

In deze omstandigheden heb ik de neiging om tot 30 in de automaat te rijden en dan over te schakelen naar de handmatige modus zodra ik denk dat de versnellingen zouden moeten veranderen.

Het interessante is dat het display in de handmatige modus aangeeft wanneer er opgeschakeld moet worden. Er is één rotonde in het bijzonder die licht bergop gaat en dan veel steiler. In de automaat blijft de motor in de 3e versnelling als hij bergop rijdt, zelfs bij zachtjes accelereren tot de limiet van 40 mph. In de handmatige modus, bij dezelfde snelheden, vertelt het display me om op de rotonde naar de 4e versnelling te schakelen en tegen de tijd dat ik de andere kant bereik naar de 5e versnelling.

Als alleen het handmatige deel van de computer was aangesloten op de automaat, zou het brandstof kunnen besparen. Dit verklaart waarschijnlijk de verbruikscijfers.

Het enige probleem dat ik heb gehad, is toen ik vergat dat hij in de handmatige modus stond en in de automatische modus wegreed. Op dat moment vergat ik ook dat er geen koppelingspedaal was...

#21 · (Edited)
.

Mijn linkerbeen, daar is niets mis mee (nou ja, nog niet!!!) automaten zijn voor luie mensen die niet kunnen schakelen, of een simpele hellingproef kunnen doen zonder gebruik te maken van je noodrem. Ieder z'n eigen, denk ik. Ik heb automatische wisselaars gehad, maar geef de voorkeur aan mp3's.

Alle drie de soorten versnellingswisselingen in Cactussen gereden, vind de handmatige soort leuker, andere soorten zijn te traag, verspillen brandstof. Ik ben een Schot en elke cent is een gevangene in de wolken.

En net als mensen die elektrische auto's rijden, zeggen ze wat ga je doen als fossiele brandstoffen schaars/veel te duur zijn om te kopen. Ik zeg: `Ik laad mijn batterij op en gebruik mijn startmotor zoals jij`. Ik geef niet om de planeet. Het geeft niet om mij.

#22 ·
Mijn laatste auto was een Toyota Auris hybrid, die een automaat had. Hij gebruikt een CVT-transmissie die heel soepel rijdt. Het was mijn eerste automaat na 10 jaar handgeschakeld en ik was er erg blij mee.

Vorige week kocht ik een automatische Cactus en hoewel ik van de auto hou, heb ik gemerkt dat de automatische versnellingsbak veel te wensen overlaat in vergelijking met de Auris. Het belangrijkste is dat de auto schokt bij het schakelen en soms, bij het wegrijden bij een kruispunt of rotonde, trap ik het pedaal in en kan het een paar seconden duren voordat hij daadwerkelijk reageert. Het andere probleem dat ik heb, is dat hij ook graag veel schokt bij langzaam rijden of proberen langzaam vooruit te rijden in langzaam verkeer of bij het parkeren of wat dan ook.

In de Auris kon ik bij het stoppen/starten op een helling het gaspedaal iets ingedrukt houden en de auto bleef heel mooi op zijn plaats staan en afgezien van echt steile hellingen zou de auto vrijwel nooit terugrollen. De Cactus voelt echter meer als een handgeschakelde auto op hellingen, hoewel ik begrijp dat de automatische versnellingsbak in feite een handgeschakelde auto is die de auto zelf schakelt, wat waarschijnlijk de reden is,

Ik heb mijn rijgedrag aangepast bij het accelereren, zodat het schokken bij het schakelen veel minder voorkomt dan in het begin, maar ik vind de andere problemen nog steeds een beetje vervelend.

Hoe hebben andere automatische Cactus-rijders dit ervaren? Zijn dit dingen waar ik uiteindelijk aan zal wennen? Of ga ik me ergeren zolang ik de auto heb?
Hoi
Mag ik vragen hoe je je rijgedrag hebt aangepast om het schokken minder te maken wanneer de automaat opschakelt?

#23 ·
Ik heb gemerkt dat de ETG6 even wennen was.

Ik heb weliswaar al heel wat automaten gereden, maar het is pas de tweede die ik bezit, de eerste was een Toyota Corolla 1.1 benzine uit 1968 die (eenmaal goed onderhouden) zo soepel was dat je zou denken dat er geen versnellingen waren. Ik heb door de jaren heen een paar Chevys gereden, Malibus en een Dakota, evenals een Chrysler, die allemaal redelijk soepel liepen en waar je gemakkelijk aan kon wennen, zonder bijzondere eigenaardigheden. Onlangs heb ik ook een paar Volvo's gereden, die tot de soepelste behoren die ik heb meegemaakt, dus om aan de Cactus te wennen, moest ik wat meer nadenken over het rijden, zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak, van het gas af en weer op het juiste moment, bij het naderen van kruispunten. Positieve gas- en reminput helpt en meestal laat ik het gewoon zijn ding doen.

Ik gebruik de flippers nauwelijks en meestal altijd op dezelfde 2-3 plekken. Hij raakt in de war bij het overschakelen van belasting naar uitrollen naar belasting. Er is een rotonde op mijn woon-werkverkeer die er bijzonder lastig voor is, omdat je stopt of afremt op een steile helling en dan invoegt op een vlakke rotonde die weer bergop gaat als je eromheen gaat. De versnellingsbak schakelt op net als je wilt oversteken als je het toelaat, dus ik schakel meestal terug als ik de rotonde oprijd en de handmatige input voorkomt dat de bak een paar seconden schakelt (er staat zelfs een opmerking over in de handleiding).

Het geldt ook voor een duik die van een 30-limiet naar een 40-limiet gaat, dus uitrollen erin gaat in een stijging als het overschakelt naar een 50-limiet, het heeft de neiging om op te schakelen in het uitrollen en dan terug te schakelen als je versnelt naar 50, maar het verschil is niet genoeg, dus probeert het meteen weer op te schakelen, waardoor het vastloopt en je snelheid en momentum verliest, wat het ertoe aanzet weer terug te schakelen.

De laatste gaat over het hebben van de juiste hoeveelheid tractie bij het nemen van een scherpe, bergopwaartse bocht waar elke week wel weer het plastic van een andere arme sukkel in de berm ligt. De bocht is perfect gemakkelijk te nemen met de juiste snelheid en in de juiste versnelling (ongeveer 35 mph in de 3e versnelling) automatisch schakelen maakt het te snel of niet genoeg positieve tractie, dus flipper omlaag als ik afrem bij de nadering en alles is in orde.

Ik zou zeggen dat de ETG-bak minder een bak is waar je in stapt en vergeet dan andere die ik heb gereden (de C5X EAT was mooier voor een Citroën-vergelijking), maar het geeft me nog steeds alle automatische voordelen in de stad, vooral in het onvermijdelijke stop-start en de vele tijdelijke verkeerslichten die ze hier op mijn woon-werkverkeer bijna dagelijks lijken te plaatsen. Ik vind zelfs de start-stop en de hillstart assist leuk.

#24 ·
Vroeger reed ik de meeste van mijn auto's (en een paar motorfietsen) door snel te schakelen als een semi-automaat (mijn vader was buschauffeur) en hij leerde me op jonge leeftijd hoe ik met/zonder een koppelingspedaal moest rijden. Of hoe ik een handmatige versnelling moest bedienen door het koppelingspedaal snel op en neer te bewegen/van versnelling te veranderen bij zeer hoge toeren (racewisselingen).

Net als de kinderen tegenwoordig doen.

Heb met een paar 'kidz' geracet met hun dreunende uitlaten en Android-versnellingsbakken.
Maakte hen en mijn vrouw bang met mijn nooit-zeg-nooit-capriolen.

Zelfs in de bochten (en in de regen) ben ik nooit gaan liggen.
Een paar hulpcilinders en koppelingen laten knappen, maar ze slijten toch wel. Net als bij semi-automatische versnellingsbakken.

Maar je linkerbeen doet veel meer dan alleen je lichaam overeind houden of lopen.

• Like
Reactions: rantingsmith